My Make Up Confessions

My MakeUp~My World!

Balsammetoden

Publicerad 2013-04-21 10:31:00 i Hur jag gör det,

Som jag skrev och berättade för ett tag sedan så har jag ju provat den omtalade balsammetoden för att se hur bra det var. Tyvärr glömde jag ta före och efter bilder men jag kan säga som så att guuuud vilken skillnad! Tänkte nog inte på det lika mycket under tiden jag höll på med det men nu när jag slutade efter att ha färgat håret märker jag en enorm skillnad! Mitt platta nordiska hår hade plötsligt naturlig volym, min torra och fnasiga hårbotten ver helt plötsligt inte så torr, mitt hår blev inte elektriskt så fort jag borstade det och mitt hår hade ett helt annat liv! Så nu efter att ha tagit en paus från balsammetoden är det nu dag att återuppta den igen! 
Vad balsammetoden är kort och gott är väl att ta bort de dåliga produkterna som alkohol, sulfater och silikoner för att få ett friskt och fint hår men närmre förklaring finns nedanför, taget från hemsidan lockig.se där du kan läsa mer om balsammetoden och hur du ska göra och vad du ska använda.
 

martina.jpgPrecis som det är lättare att laga god mat om man har bra råvaror, är det lättare att ha ett vackert hår om håret är i god kondition.

Nyckeln till ett friskt och vackert hår heter fukt. Torra hår är helt enkelt inte vackra - de blir glanslösa, risiga och frissiga. Självlockiga hår är torrare av naturen än raka hår, och måste därför behandlas lite annorlunda för att nå sin fulla potential.

Varje hårstrå är omslutet av ett fjällskikt, och ser i förstoring ut ungefär som en grankotte eller en fisk. På ett friskt, rakt hår ligger fjällen tätt slutna, de skyddar håret och ger det en blank yta. På lockiga hår, däremot, reser sig fjällen en aning i varje krok (prova att böja en fisk får du se) vilket gör att den fukt och de oljor som naturligt ska finnas i hårstrået, kan dunsta. Om håret dessutom är kemiskt behandlat (t.ex. blekt) eller påverkat på annat sätt av friktion, värme osv, är fjällskiktet ännu mer uppruggat. Håret har blivit poröst, och kan inte behålla fukt inuti stråna.

Många, både raka och lockiga, upplever att deras hår fort blir fett, och för att råda bot på det tvättar de håret ofta i ett försök att torka ut hårbotten. Resultatet blir att hårbotten reagerar med att producera mer fett för att återställa balansen, så de måste tvätta håret ännu oftare. Hårstråna torkas ut, medan hårbottens talgproduktion går på högvarv.

För att få stopp på denna onda cirkel finns det bara en sak att göra: Sluta torka ut din hårbotten, och se till att återfukta ditt hår!

Balsammetoden

Lorraine Massey revolutionerade en hel värld med sin bok Curly Girl. Hennes koncept är enkelt: Sluta använda schampo, sluta använda produkter som torkar ut ditt hår, sluta borsta håret, sluta skada det med värmestyling.

“Sluta använda schampo?! Usch vad äckligt!” tänker du nu, men faktum är att det vi idag kallar schampo bara har funnits i ett fyrtiotal år, och vanan att tvätta håret var och varannan dag är betydligt nyare än så, och såvida du inte har ett särdeles smutsigt arbete där du kommer i kontakt med oljor och kemikalier finns det faktiskt ingen anledning att tvätta håret med schampo.

När du slutar använda schampo, krävs det dock att du inte heller använder produkter som innehåller mineraloljor och silikoner. Dessa ämnen är inte vattenlösliga, och om du fortsätter att tillföra sådana ämnen utan att tvätta bort dem, byggs de upp på håret: Håret blir matt, platt och livlöst, det kan kännas kladdigt som otvättad ull, och blir omöjligt att styla. Innan du ställer undan schampoflaskan för gott måste du därför schamponera en sista gång med ett schampo som innehåller sulfater, så du får bort alla rester av mineraloljor och silikoner. Följ dock inte upp med ditt gamla balsam!

Vad ska du då använda istället? Enligt Massey behöver man egentligen bara två produkter: Balsam och gele.

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

My Make Up Confessions

Hej hej Hallå! Jag är en 23 år gammal Johanna med en blogg. Jag är en utbildad makeupartist som jobbar på Make Up Store i malmö. Själv bor jag i hörby och driver denna bloggen för er att kunna se mina verk och min utveckling. Det är även ett perfekt redskap för mig att få skriva av mig av alla mina tankar och ideér i mitt märkliga lilla huvud ;) Enjoy! Vill ni kontakta mig kan ni göra det på min mail [email protected]

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela